Sat |
Od... do... | Odmor |
PRIJE PODNE | ||
1. | 08.00 - 08.45 | 5 |
2. | 08.50 - 09.35 | 10 |
3. | 09.45 - 10.30 | 15 |
4. | 10.45 - 11.30 | 5 |
5. | 11.35 - 12.20 | 5 |
6. | 12.25 - 13.10 | |
POSLIJE PODNE | ||
1. | 13.30 - 14.15 | 10 |
2. | 14.25 - 15.10 | 15 |
3. | 15.25 - 16.10 | 5 |
4. | 16.15 - 17.00 | 5 |
5. | 17.05 - 17.50 | 5 |
6. | 17.55 - 18.40 |
Šah je igra na ploči za dva igrača. Ploča je kvadratnog oblika, podijeljena u 64 (8×8) polja, obojana naizmjenično svjetlom i tamnom bojom ("bijeli" i "crni"). Svaki igrač ima po 16 figura, od toga osam pješaka. Jedan vodi bijele, a drugi crne figure. Igra s ovakvom pločom i figurama postoji barem od 6. st., ali pravila o kretanju figura mijenjala su se.
Rezultat šahovske igre ovisi isključivo o vještini igrača, a nimalo o sreći. Igrači vuku naizmjenično po jedan potez. Cilj igre je matirati kralja. Na početku igre obje strane (bijeli i crni) imaju po 16 figura. Od toga - 8 pješaka, 2 skakača (konja), 2 lovca, 2 topa (kule), 1 kraljica i 1 kralj.
Kralj se može pokretati svim smjerovima ali samo za jedno polje. Nikada ne smije doći na mjesto koje napada bilo koja suparnička figura.
Dama (naziva se još i "kraljica") je najjača figura, kreće se neograničeno u svim smjerovima: okomito,vodoravno i dijagonalno. Ne može preskakati figure.
Top (naziva se i "kula") kreće se neograničeno okomito i vodoravno (po linijama i redovima). Ne može preskakati ostale figure.
Lovac (često se koristi njemački naziv "laufer") kreće se neograničeno po dijagonalama. Ne može preskakati druge figure. Svaki se kreće po određenoj boji.
Skakač (naziva se i "konj") je jedina figura koja može preskočiti drugu figuru, svoju ili protivničku. Kreće se u obliku slova L; dva polja ravno, zatim jedno polje lijevo ili desno, na bilo koju stranu. Dakle, ako stoji u centru table ima osam raspoloživih polja.
Pješak se kreće isključivo prema naprijed. Iz početne pozicije, u drugom redu, može ići naprijed za jedno ili za dva polja, a nakon toga samo za jedno polje. Uzimati može samo ukoso na prvo polje prema naprijed.
Tri su načina obrane od napada na kralja:
Ako niti jedna obrana nije moguća, kralj je matiran. Napad na kralja zove se "šah", a ako je to istovremeno i mat, igrač koji napada kaže: "šah-mat", ili samo "mat".
Promocija - kada pješak dođe na posljednje polje (bijeli pješak na osmi red, odnosno crni pješak na prvi red) pretvara se u jednu od teških figura po izboru igrača: damu, topa, lovca ili skakača. U sljedećem potezu, ta figura može igrati kao i svaka druga.
Rokada je poseban potez, koji se obavlja kraljem i topom. Rokada je potez kojime istovremeno pomičemo kralja i topa, a moguć je:
Nema veze ako je kralj prije bio pod napadom ili ako je top pod napadom kad se rokada izvrši. Mala rokada je pomicanje kralja dva polja desno i premještanje desnog topa jedno polje lijevo od kralja. Velika rokada je pomicanje kralja dva polja lijevo i lijevog topa jedno polje desno od kralja.
Tekst je prenesen s portala e-kako.